الخميس، 7 أكتوبر 2010

أنا و حياتي وحبي في خمس ايام .

أنا و حياتي وحبي في خمس ايام .


المفروض النوت دي اتكتبت يوم (

Wednesday, September 15, 2010 at 12:58am

)

عالفيس بوك..

الـ 5 أيام دي هي بداية من اول يوم العيد حتي يوم الثلاثاء

اول مرة في حياتي اعيد في مكان تاني غير بيتنا، كان المفترض نسافر اسكندرية، ولأخر لحظة كانت اسكندرية، واتحولت قبل السفر بساعات لـ رأس البر، واخدت اجازة اضافية من شغلي بعد العيد يومين.

من اول لحظة بداءت فيها الرحلة وانا حسيت ان في حاجات غريبة بتحصل، يعني راحت علية نومة ومصلتش صلاة العيد، وعطلة السفر بسبب الزحمة حوالي 3 ساعات علشان بس نركب ونسافر، ده غير 3 ساعات السفر، ودي برضة علي غير العادة كنا بنسافر مع بابا بالعربية، وده محصلش

وسافرنا لوحدنا أناواخواتي، برضة دي علي غير العادة.

المفترض اروح استمتع بالبحر والجو والأجازة وكده، اللي حصل العكس.

يظهر حد كان باصصلي في السفرية دي.

تعطيلة السفر بتاعت اول يوم وارهاق عجيب، نضارة الشمس بتاعتي اتكسرت.

، تاني يوم عنية الشمال جالها اللتهاب مش وقتة خالص، خلاني ملازمة البيت بشكل يخنق طول ما الشمس موجودة، يعني مشوفتش شكل البحر ده الصبح خالص كنت بروح بليل او وقت الغروب بالعافية.

بس قولت عادي مش هضايق نفسي، كنت عاملة حسابي في كتابين معايا وانا مسافرة ربما يبقا في وقت اقراها،ويظهر اني كنت حسة، الكتابين هما( رواية بريدا، ونيران صديقة) فعلا جاين في وقتهم

بداءت بـ بريدا، لأن كان عندي شغف من فترة كبيرة اقراها لكن مكنتش بلاقيها في المكتبات، لكن لاقيتها قبل ما اسافر بأيام فحبيت اقراها في الأجازة(اية محمود كان وشها حلو ولاقيتها لماخرجت معاها) ودينا الشيخ هي اللي دلتني علي مكانها ...وطبعا ستاموني هي اللي رشحتهالي :)

وقت كبير كنت بقعدة لوحدي طول النهار في الشقة من غير ما يكون في اي وسيلة تسلية، لكن مكنش قدامي غير النوم و بريدا، بجد كانت متعتي الوحيدة هناك...بريدا..

ولأني قررت استمتع حتي لو كل حاجة كانت عكس كده، ففعلا استمتعت بشكل عجيب بالرواية،واكتشفت حياة تانية غير اللي كنت متخيلاها، وافكار غريبة في الرواية، لكن ممتعة مجرد بس التفكير في تطبيقها هيبقا مغامرة مثيرة وممتعة في حياتي.

انصح كل بنت بأنها تقرا بريدا، هتغير مفاهيم كتير في حياتها، بجانب انها هتفيدها في الحياة بشكل عام.. رواية بريدا لـ باولو كويلو.

الرحلة دي اكتشفت فيها حاجات كتير مكنتش واخدة بالي منها، لكن أهم الأكتشافات دي هي:

أني بقالي فترة متجمعناش أنا وأهلي بحكم انشغالنا كلنا، ولا سافرنا مع بعض، ولما سافرنا، قربنا قوي من بعض، اكتشفت ان احنا اتغيرنا في تعاملنا مع بعض، واهلي كمان واخواتي اتغيروا، كتييييييييييير.

و بما اني كان عندي وقت فراغ كبير ملازمة البيت، قدرت انجز حاجات كتير مكنتش لاقيلها وقت.

1- زي أني اعدت ترتيب حياتي من اول وجديد، وكنت حسة ان نفسي تايهة مني في وسط زحمة يومي، رتبت كل افكاري واهدافي، وكتبتها كمان عالاب توب بتاع اختي، (اللي كانلي نجدة في قاعدتي في البيت لوحدي فترة طويلة بس بدون نت)، وكل حاجة كنت مهملاها الفترة اللي فاتت رجعت اهتم بتنظيمها، وتحديدها من اول وجديد.

2- كنت مريت بتجربة مختلفة علية قبل ما اسافر (تحديدا في رمضان)، وكانت نهايتها برضة قبل ما اسافر،،، بس لما سافرت اكتشفت حاجات تانية كانت غايبة عني قبل ما اسافر، خلتني اغير نظرتي للتجربة دي بشكل قوي، وكمان اكتشفت ان كرهك ليه جزء مهم من حبي ليك (ولو اني اشك انك كرهتني اصلا).... واتأكدت اني بحبك حب غير منطقي بس بحبك بطريقتي أنا...بس برضة( ........ ) كده.

3- اخدت بعض القرارات اللي ناوية ان شاء الله تنفيذها من اول يوم بعد الاجازة.

4- من الحاجات اللي حلصت في الـ 5 ايام دي، اني كنت واخدة من النت اجازة، وده شئ مريح نفسينا مكنتش متخيلة الحقيقة، برغم أن في ناس كتير كنت مفتقداها.

5- بما اني كنت فاضية كلمت ناس كتيييييييييييييير كان بقالي كتير مش عارفة اكلمهم عالموبيل، كلمتهم عيدت عليهم، فيهم ناس علاقتي بيهم زادت من مكالمة تليفون، بدل شات عالنت وبس، وناس تانية بجد اعتبرتهم من اهم الناس اللي عرفتها لأنهم زادت قيمتهم عندي..

6- حد كان بقالي فترة معرفش عنة حاجة، فجاة ظهر في وقت أنا مش مركزة فية :))

أحلي ما كان في الرحلة دي هو الشباك اللي فوق سريري، متعة ان يكون قدام سريرك شباك بيطل فقط عالسماء، وانت نايم عالسرير وشايف السحاب بيتحرك قدامك بشكل ممتع، شئ مريح للأعصاب جدا، خلاني بدون قصد دخلت في جلسات استرخاء مريحة جدا( رجعني امارس هواية التأمل اللي كنت بعملها من سنين، وتوقفت عنها فترة).

بس الصبح الشباك ده بيبقا نقمة، لأن الشمس بتتضرب في عيني وهي مش ناقصة الالتهاب مخليها زي الطمطماية اصلا

وبرغم كل الظروف دي،الا أني لبست برضة خلخالي الجديد، وخاتم صباع رجلي الشمال، وخرجت بيهم عالبرمودا الجديد برضة

وكمان اشتريت من هناك شنطة يد شكلها شيك قوي، كان نفسي فيها لاقيتها بالصدفة

وأهم حاجة اتصورت :))

وأخيرا

اتأكدت فعلا ان اللي عايز يسعد نفسة هيسعد نفسة حتي لوكانت كل الظروف عكس كده، يعني سعادتي بأرادتي، مش بأيد الظروف ولا الأشخاص اللي حوالية.

كل ده حصلي في 5 ايام.

5 أيام حصل فيهم اللي محصلش في 5 شهور..!!

بالمناسبة النوت دي كمان كتبتها وانا هناك


ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق