الخميس، 22 يناير 2009

ذكريات محذوفة،كلاكيت تاني مرة...!!!!

لا حولة ولا قوة إلا بالله العلي العظيم...
اللهم اجرني في مصيبتي واخلفلي خير منها..
=======================
استغفر الله العظيم يارب..
******************
مختصر الكلام انا ممكن يجرالي حاجة دلوقتي، مرتين علي التوالي في شهر واحد، كل تعب السنة اللي فاتت، وكل مجهود وتفكير وافكار واجتهاد السنة اللي فاتت راح..
كل انجازاتي علي النت راحت...
كل اللي كنت مستمتعة بية وبحسة شغلي الشاغل، ضاااااااااااااااااااااااااااااااااااع...
هو الحمد لله علي كل حال، لكن بجد غصب عني حسة اني ممكن يجرالي حاجة..
جايز اي حد تاني يحس ان ده مش مستاهل كل الزعل ده، ولا هي اصلا حاجة تستاهل اني اهتم بية، لكن اللي يجرب ويحس اللي حسيتة ، ويستمتع زي، هيفهم معني اللي حصلي واللي وصلتلة دلوقتي..
-فاكرين ذكريات محذوفة اللي كنت كتبتها من فترة ( اللي كانت بخصوص القسم بتاعي اللي تعبت فية وارح مع وقوع المنتدي، والمدونة بتاعتي اللي كانت فيها احلا ذكرياتي وراحت برضة مع وقوع المنتدي)، المهم ان نفس الشئ حصل تاني دلوقتي في خلال شهر واحد ..
-المرة دي مش قسم هو اللي ضاع في منتدي، ولا مدونتي اللي راحت في المنتدي، انما الجروب بتاعي علي الفيس بوك اللي بقالي سنة وكام شهر تعبت فية، وكان لية هدف مهم ، وكان اهم انجاز لية في حياتي، والاهم من ده كلة كان اكبر نقطة تحول في حياتي..
-مكنتش باخد منة عائد مادي علشان كده زعلت علية لما حسابي اتوقف مرتين وراح، انما العائد المعنوي كان اكبر من العائد المادي بكتير، اثر وغير وحول مجري حياتي...
-بجد مش عارفة اعمل اية..!!؟؟؟؟
-حسة اني السبب، لية وازاي مش عارفة برضة، طب غلطت في اية المرة دي وحتي تعبي كلة راح للمرة التانية في وقت قصير..
- حلاوة اول حاجة بتعملها في حياتك ، بتبقا احلا كتير من اي حاجة بعديها، يعني حتي المنتدي وقسمي فية مكنش زعلي علية زي الجروب، وخصوصا ان الجروب كان المادة اللي اقدر اتكل عليها وارجع انزلها تاني في المنتدي، يعني الاصل...
- واول غلطاتك فية، واو نجحاتك فية، واول تعليق حسيتة مشجع لفكرتك، اول احساس بأن بقا ليك هدف ، وبتعمل حاجة مفيدة، وناس ببتأثر باللي انت بتقولة، بجد كان احساس تاني..
-كل ذكراتي مع الجروب راحت، كل فرحتي بي راحت، كل احساسي بأهميتة راحت...
-بجد والله اكتر شئ مضايقني، اني كنت عاملة الجروب ده زي صدقة جارية بحيث ان النية كانت تنوير عقول الغير، ومساعدتهم علي اللي ملاقيتش حد يساعدني فية، من غير ما يطلبو حتي...
-اكتر حاجة ضيقتني برضة، ان من حوالي 4 شهور الجروب بقا مشاء الله 3400 يعني ده انجاز ان في 3400 شخص بيقرا كلامي، ومهتم بية، وفي ناس حياتها بتتغير علي حس الكلام ده، جايز مش انا اللي كاتبة، انما كفاية اني بجمع معلومات وحاجات مفيدة في مكان واحد، انا شخصيا تعبت علشان اجمعهم واتعلم منها، فقولت اسهل للناس اللي يساعدهم علي النجاح في حياتهم..
-حسة اني السبب ، مش عارفة في وقت كبير كنت بقعد فية علي النت، واهملت شوية حاجات، خايفة يكون ده عقاب من ربنا لية علي تقصيري بسبب النت بشكل عام.....؟؟؟!!!
-انهاردة لما دخلت لأفيت حسابي التاني اللي كنت شغالة بية بديل عن الحساب الاولاني اللي اتوقف، اتوقف هو كمان، بجد اتصدمت ، اعصابي بقت تبعانة قوي بسبب الحكاية دي..
-اكتر شئ خوفني بعد الموقف ده، ان برضة اتعب في حياتي واجري ورا اهدافي واحاول اجتهد، وفي الاخر تيجي حاجة تقولي كل اللي تعبتي فية راح واتوقف ومبقاش لية اي قيمة.......!!!!!!!!!!
-مش عارفة أعمل اية انا اعصابي بجد مدمرة، وحسة ان كل اللي بيحصل في الشهر ده مكنش وقتة خالص، انا حصلي حاجات كتير قوي الشهر ده، وامتحاناتي باقي عليها اسبوع، اعصابي خلاص مبقتش مستحملة حاجة خالص، وكل ضربة وضربة اقوي من اللي قبلها كل ده في خلال الشهر ده، ومش بتكلم علي اللي حصل بس علي النت، انما في حياتي بشكل عام، اكيد في حاجة غلط، انا اكيد في حاجة عملتها ربنا بيعاقبتي عليها...!!!
استغفر الله العظيم ياربي....
هي دي بالظبط حالتي دلوقتي...
لكن الحمد لله قدر الله وما شاء فعل..

هناك 3 تعليقات:

  1. أنا مش عارفة أقول إيه
    بس هقولك صلي وإدعي ربنا
    والله يا بنتي دعيتلك
    بس أنا مفهمتش يعني إيه الحساب إتوقف؟ يعني إتوقف من إدارة الموقع ولا وقع ولا إتسرق؟
    وهل حتى لو بعتي للإدارة ميقدروش يرجعولك الجروب حتى لو إتمحلستي عليهم شوية وقلتلهم أنا كنت بثق في التعامل معاكم والكلام ده؟
    طيب متعرفيش حد من الجروب كان بيحفظ الرسايل بتاعت الجروب عنده يقدر يرجع ولو جزء منها؟

    ردحذف
  2. بعيدا عن كلمات المواساه المعتاده قلتلك ابعتيلي ( شويه حاجات ) يمكن اقدر ارجعهولك
    احيانا بيكون اتوقف لإنك خالفتي قوانين الموقع و انتي مش حاسه, و احيانا بيكون اتبلغ عليه انه مخالف و اتوقف بدون مراجعه
    فيه اكتر من احتمال
    متكسليش و ابعتيلي اللي قلتلك عليه و إن شاء الله ربنا ييسر الأمور و يرجع تاني

    ردحذف
  3. البي يا وزتي مش تزعلي دى قدروا للجروب بتاعيك بعيدن يا وزتي لاتبكي على الدنيا ما دام اخرها الرحيل مش هاول اكتر من كدى وما تعرفيش يمكن يرجع بكل ما فيه

    ردحذف