الثلاثاء، 6 مارس، 2012

عن الوجع وأشياء أخري اتحدث



التعامل مع الوجع حتى لو كان عن طريق ترويضه، مؤلم...الوجع مُوجع حتى لو كان مألوفا...
الـــوجـــع وجــــع .! 
استئنثها للوجع أصبح مثيراُ للشفقة، عدم شعورها بالوجع في بعض الأحيان أصبح موجعُا أكثر من الوجع نفسه،،، السأم يؤلم أكثر لأنه بلا جدوى بلا أنتظار ... هو وجع فقط.!
ولكن .. ماذا تفعل إذا كان يجد الوجع راحته في نفسها،، لن يرحل بالطبع بسهولة ،،، فهي دائماً مضيفه جيدة له، تعاملة بأحترام ولا تستهزئ به..!

الصبر مش طيب خالص والجرح مكشوف جدااا والبشر بتنهش في لحمه بالأوى.... يا قوووووي .! 

حالات الانغلاق ممكن تيجي في لحظة، مسافة دورين بالأسانسير مش انغلاق بالظبط لأني بحب الناس ، هي حاجة شبه إنك تكون حابس نفسك جوا صندوق عازل للصورت وعازل للطاقة السلبية، بس صندوق إزاز عشان أفضل شايفة الناس وأعرف أتواصل معاهم حتي لو بالإشارة ووقت اللزوم هيجي حد ما يكسر الصندوق ويفاجئنى.

هناك نقطة وصول في مكان ما عندما تضع قدمك عليها، ستكتشف أن كل شئ محتمل مهما بلغ أقسي حدود السذاجة أو السوداوية، كل الظنون ممكنه العاقل منها والمجنون وقتها لا تظن نفسك شخص وسواس، إنك فقط شخص مرن
مرن كـ الفلابر مستعد لأي اعتصار من أي نوع لتسقط علي الأرض وتتشكل مرة أخري جاهز لصدمة عنيفة بالجدار لتتدحرج وأنت تقف والأبتسامة البلهاء علي شفتيك.

أكثر شئ ممتع في الوحدة أنها لا تجعلك ممتن لأي شخص سواك فقط :/

حد فاهم حاجة..؟
ماحدش فاهم حاجة..!

ماهو لو كنت لقيت حد فاهم حاجة كان زماني لسة بعرف أحب وأتشحتف عاللي بحبه، وأحس إن خسارة الناس شئ بيوجع مش مراحل عادية في حياة الإنسان.
كنت عرفت أبقي وسط الناس طول الوقت زي زمان من غير ما أحس إني عايزة أقوم أبقي لوحدي لأن ده أحسن بكتير.

إذن ... عادي جداً لما أجيب ماسورة قصيرة ورفيعة وأرشقها في النص الفوقاني من راسي، جنب عيني بالظبط، عشان تنزل خلالها كمية الدموع اللي متخزنة في النص الفوقاني من دماغي... مش راضية تخــــرج ..! :/

لو كان فية أي حد فاهم حاجة كان زماني فهمت أي حاجة وماكانش اللي محشور وعمال يلق من مواقف سخيفة ومواقف مقرفة، ومواقف توجع، ومواقف ندالة ومواقف فراق،أزحلق ناس كتير مايصحش يفضلوا موجودين في راسي
وبعد كده أرش ميه نضيفة وبالمساحة أنزلها من المزراب وأفرش كليم ( أصل التغير علي وساخة بيجيب تسلخات)

وأقعد أشرف قهوة عربي في النص الفوقاني من راسي من غير ما حد يشـــــاركني فيه..


بس ماحدش فاهم حاجة.!
:/ 


مقطتفات عشوائية من كتاب (بس يا يوسف) لـ أميرة حسن الدسوقي